Skatteetaten: – Kvaliteten på hjelpen vår kan bli dårligere

Stig Flesland

Du må forberede deg på at det kan bli vanskelig å få tak i Skatteetaten og at hjelpen du får med skattemeldingen er dårligere. – Det kan føre til økonomiske tap for mange, sier Skattebetalerforeningen.

Interessert i nyheter om skatt, økonomi og avgift? Få vårt nyhetsbrev levert på epost

Er du medlem og har et spørsmål du vil ha svar på? Kontakt våre rådgivere!

Skatteetaten begynner utsendingen av skattemeldingen i dag, og de kommende to ukene skal 4,9 millioner nordmenn motta skattemeldingen. Samtidig som skattemeldingen er ny, varsler altså Skatteetaten at hjemmekontorløsningen som er innført i Skatteetaten kan medføre store konsekvenser for alle som trenger hjelp av Skatteetaten.

– Tiltakene for å bekjempe koronaviruset kan imidlertid få konsekvenser for kvalitet og tilgjengelighet på veiledningen til befolkningen, heter det i en pressemelding fra Skatteetaten.

Kan få konsekvenser

Det kan få konsekvenser for skattyteres økonomi, mener Per-Ole Hegdahl, advokat og rådgiver i Skattebetalerforeningen.

– Det er forståelig at Skatteetaten begrenser kontakten med publikum. Samtidig vet vi at nyheter ofte medfører økt fare for misforståelser og et økt behov for hjelp. Hvis ikke folket får den hjelpen de skal vil det medføre at sannsynligheten øker for at de betaler for mye i skatt, mener Hegdahl.

Han etterlyser også andre tiltak fra Skatteetaten.

– Det bør komme justeringer i kjølvannet av dette. Spesielt med tanke på regelverket for tvangsmulkt og tilleggsskatt. Når Skatteetaten ikke kan gi den informasjon og veiledning som skattytere har behov for, bør dette også få innvirkning på sanksjonsapparatet dersom noen skulle være så uheldig å gjøre feil, mener Hegdahl.

Samme frister

Til tross for at det er vanskeligere å få hjelp og Norge i praksis er stengt ned, opprettholder Skatteetaten leveringsfristene, som er 30. april for personlige og 31. mai for næringsdrivende. Løsningen for de som trenger det er å søke om utsettelse.

– Det er i utgangspunktet god tid til leveringsfristen 30. april, men i denne spesielle situasjonen vi er i nå, kan det være nyttig å vite at du kan utsette leveringsfristen. Dette gjør du enkelt på skatteetaten.no og du får automatisk utsatt frist med én måned til 31. mai (30. juni for næringsdrivende), sier skattedirektøren.

Fristen for å søke om utsatt frist er 30. april. Det gjøres her: skatteetaten.no/utsettelse.

Ikke fortvil – vi kan hjelpe deg med skattemeldingen!

Du må sjekke skattemeldingen din, og dersom du har spørsmål hjelper vi deg gjerne. Våre advokater og rådgivere er spesialister på skatte- og avgiftsrett og hjelper deg med både store og små spørsmål om skatt.

Medlemmer kan ringe vår Skattehjelptelefon (22 97 97 10) hverdager mellom 12.00 og 15.00 og få hjelp til både enkle og vanskelige spørsmål. Vi hjelper deg også om du har skattespørsmål som ikke gjelder skattemeldingen, eller om du trenger bistand i større saker! Medlemmer kan også nå oss på skattefag@skatt.no.