Høringssvar om kontant betaling

Stig Flesland

Fra og med 1. januar 2011 kommer det nye regler som gjør at man kan bli ansvarlig for selgers manglende betaling av skatt når du kjøper tjenester – dersom beløpet er over 10.000 kroner og du betaler kontant.

Grensen gjelder både for enkeltkjøp og for gjentagende kjøp av tjenester. Dermed vil for eksempel ukentlig renhold være en tjeneste, mens oppussing av gulvet i leiligheten din er en annen tjeneste.

Få vårt gratis epost-nyhetsbrev levert rett til din innboks

Hvis du da betaler 500 kroner i uken for å holde huset rent, vil du komme over 10.000-grensen, og kunne stå ansvarlig for at firmaet som vasker for deg faktisk betaler skatt og avgift.

Skattebetalerforeningen har i forbindelse med en høring om forskriftsbestemmelsene knyttet til skattebetalingsloven § 16-50 om privatpersoners ansvar ved kontantkjøp, og til skatteloven § 6-51 og merverdiavgiftsloven § 8-8 om avskjæring av næringsdrivendes rett til fradrag dersom oppgjøret ikke betales via bank kommet med et høringsnotat.

Høringsnotatet kan du lese her.

Få flere nyheter fra Skattebetalerforeningen på Facebook.