toppknapp.gif
festival-30-colourbox169450.jpg
LIVLIG PÅ KONSERT: Det er mye liv på festivaler, men i sommer har det vært mye fokus på skatt i tillegg til det kunstneriske.
Foto: Colourbox

Må du skatte som frivillig?

Sommerens største debatt på de mange festivaler landet rundt er om de frivillige må betale skatt av festivalpasset og andre ytelser de mottar for innsatsen.

Lise Halvorsen, informasjonsdirektør i Skatteetaten, satte mange sinn i kok da hun i sommer uttalte at både kontantlønn og naturalytelser i forbindelse med festivaler er skattepliktige. Og er det først en skattepliktig ytelse, må det også beregnes arbeidsgiveravgift.

Få nyheter fra Skattebetaleren i din innboks

Artikkelen som skapte ballade, stod å lese på nettopp musikknettstedet ballade.no. Og her var Halvorsen kategorisk i sine uttalelser:
- Det er ingen særregler for festivalarrangører eller for de som arbeider for festivalarrangørene, sier Lise Halvorsen, informasjonsdirektør i Skatteetaten.

Slik er reglene

Vi tar utgangspunkt i at festivalarrangøren driver vanlig kommersiell virksomhet, altså at vi ikke snakker om en skattefri organisasjon. Hvis det siste er tilfelle, er grensene for å måtte betale skatt høyere.

Kort oppsummert er reglene da:
Du får festivalpass som naturalytelse, altså «lønn» for å være frivillig. Det er usikkert om det i det hele tatt er mulig å regne dette som en skattepliktig ytelse. Dette forutsetter først og fremst at du som frivillig faktisk har mulighet til å gå på konsert. Vanlige regler om verdsettelse gjelder. Det vil si at det skal fratrekkes en rimelig rabatt på festivalpasset, på lik linje med vanlig personalrabatt som gjelder for ansatte andre steder (for eksempel klesbutikker).

Men arbeidsgiveravgift

Hvis festivalpasset er skattefritt, er det også skattefritak for mat. Men det er ikke fritak for arbeidsgiveravgift (forutsatt kommersiell aktør) hvis det
først anses som en i prinsippet skattepliktig ytelse.

Et eksempel kan være med på å synliggjøre hva som er konsekvensen:
Mari har meldt seg som frivillig på en festival som varer i fire dager. Hun jobber i tre av dagene, og har en dag fri til å få med seg forskjellige konserter.
Festivalpasset koster 2.500 kroner, men ettersom hun bare kan bruke det en dag er verdien av passet maksimalt 625 kroner for henne. I tillegg kan hun altså få passet rabattert, noe vi ikke har tatt hensyn til her. Den skattepliktige ytelsen er maksimalt 625 kroner, noe som er under grensen på 1.000 kroner - og dermed ikke
skattepliktig.

Hvem arrangerer?

Denne grensen på 1.000 kroner gjelder dersom det er en vanlig kommersiell virksomhet som driver festivalen. Dersom det er en skattefri organisasjon er grensen 4.000 kroner, noe som i praksis vil si at frivillige som jobber på denne type festivaler ikke skattlegges så lenge eneste belønning er festivalpass.

Festivalarrangøren må betale arbeidsgiveravgift av festivalpasset. Grunnen til det er at selv om beløpet er skattefritt for Mari på grunn av beløpsgrensen,
er det likevel i prinsippet en skattepliktig ytelse. (En gruppe skattefrie organisasjoner, de som er veldedige eller allmennnyttige, for eksempel idrettslag, slipper
i visse tilfelle å betale arbeidsgiveravgift.)

Hva skjer så videre?

Etter at det har blitt mye støy rundt reglene, har departementene varslet at de vil vurdere reglene, og det kommer en uttalelse som forhåpentligvis klargjør situasjonen.

Lise Halvorsen, informasjonsdirektør
i Skatteetaten, satte mange
sinn i kok da hun i sommer
uttalte at både kontantlønn og naturalytelser
i forbindelse med festivaler er
skattepliktige. Og er det først en skattepliktig
ytelse, må det også beregnes
arbeidsgiveravgift.
Artikkelen som skapte ballade, stod
å lese på nettopp musikknettstedet
ballade.no. Og her var Halvorsen kategorisk
i sine uttalelser:
- Det er ingen særregler for festivalarrangører
eller for de som arbeider
for festivalarrangørene, sier Lise
Halvorsen, informasjonsdirektør i
Skatteetaten.
Men hvordan er egentlig reglene?
Vi tar utgangspunkt i at festivalarrangøren
driver vanlig kommersiell
virksomhet, altså at vi ikke snakker
om en skattefri organisasjon. Hvis det
siste er tilfelle, er grensene for å måtte
betale skatt høyere.
Kort oppsummert er reglene da:
Du får festivalpass som naturalytelse,
altså «lønn» for å være frivillig.
Det er usikkert om det i det hele tatt
er mulig å regne dette som en skattepliktig
ytelse. Dette forutsetter først og
fremst at du som frivillig faktisk har
mulighet til å gå på konsert. Vanlige
regler om verdsettelse gjelder. Det vil
si at det skal fratrekkes en rimelig rabatt
på festivalpasset, på lik linje med
vanlig personalrabatt som gjelder for
ansatte andre steder (for eksempel
klesbutikker).
Hvis festivalpasset er skattefritt, er
det også skattefritak for mat. Men det
er ikke fritak for arbeidsgiveravgift
(forutsatt kommersiell aktør) hvis det
først anses som en i prinsippet skattepliktig
ytelse.
Et eksempel kan være
med på å synliggjøre hva
som er konsekvensen:
Mari har meldt seg som frivillig på
en festival som varer i fire dager. Hun
jobber i tre av dagene, og har en dag
fri til å få med seg forskjellige konserter.
Festivalpasset koster 2.500 kroner,
men ettersom hun bare kan bruke
det en dag er verdien av passet maksimalt
625 kroner for henne. I tillegg
kan hun altså få passet rabattert, noe
vi ikke har tatt hensyn til her. Den
skattepliktige ytelsen er maksimalt
625 kroner, noe som er under grensen
på 1.000 kroner - og dermed ikke
skattepliktig.
Denne grensen på 1.000 kroner
gjelder dersom det er en vanlig kommersiell
virksomhet som driver festivalen.
Dersom det er en skattefri
organisasjon er grensen 4.000 kroner,
noe som i praksis vil si at frivillige som
jobber på denne type festivaler ikke
skattlegges så lenge eneste belønning
er festivalpass.
Festivalarrangøren må betale arbeidsgiveravgift
av festivalpasset.
Grunnen til det er at selv om beløpet
er skattefritt for Mari på grunn av beløpsgrensen,
er det likevel i prinsippet
en skattepliktig ytelse.
(En gruppe skattefrie organisasjoner,
de som er veldedige eller allmennnyttige,
for eksempel idrettslag, slipper
i visse tilfelle å betale arbeidsgiveravgift.)
Hva skjer så videre?
Etter at det har blitt mye støy rundt
reglene, har departementene varslet
at de vil vurdere reglene, og det kommer
en uttalelse som forhåpentligvis
klargjør situasjonen.

Lise Halvorsen, informasjonsdirektør

i Skatteetaten, satte mange

sinn i kok da hun i sommer

uttalte at både kontantlønn og naturalytelser

i forbindelse med festivaler er

skattepliktige. Og er det først en skattepliktig

ytelse, må det også beregnes

arbeidsgiveravgift.

Artikkelen som skapte ballade, stod

å lese på nettopp musikknettstedet

ballade.no. Og her var Halvorsen kategorisk

i sine uttalelser:

- Det er ingen særregler for festivalarrangører

eller for de som arbeider

for festivalarrangørene, sier Lise

Halvorsen, informasjonsdirektør i

Skatteetaten.

Men hvordan er egentlig reglene?

Vi tar utgangspunkt i at festivalarrangøren

driver vanlig kommersiell

virksomhet, altså at vi ikke snakker

om en skattefri organisasjon. Hvis det

siste er tilfelle, er grensene for å måtte

betale skatt høyere.

Kort oppsummert er reglene da:

Du får festivalpass som naturalytelse,

altså «lønn» for å være frivillig.

Det er usikkert om det i det hele tatt

er mulig å regne dette som en skattepliktig

ytelse. Dette forutsetter først og

fremst at du som frivillig faktisk har

mulighet til å gå på konsert. Vanlige

regler om verdsettelse gjelder. Det vil

si at det skal fratrekkes en rimelig rabatt

på festivalpasset, på lik linje med

vanlig personalrabatt som gjelder for

ansatte andre steder (for eksempel

klesbutikker).

Hvis festivalpasset er skattefritt, er

det også skattefritak for mat. Men det

er ikke fritak for arbeidsgiveravgift

(forutsatt kommersiell aktør) hvis det

først anses som en i prinsippet skattepliktig

ytelse.

Et eksempel kan være

med på å synliggjøre hva

som er konsekvensen:

Mari har meldt seg som frivillig på

en festival som varer i fire dager. Hun

jobber i tre av dagene, og har en dag

fri til å få med seg forskjellige konserter.

Festivalpasset koster 2.500 kroner,

men ettersom hun bare kan bruke

det en dag er verdien av passet maksimalt

625 kroner for henne. I tillegg

kan hun altså få passet rabattert, noe

vi ikke har tatt hensyn til her. Den

skattepliktige ytelsen er maksimalt

625 kroner, noe som er under grensen

på 1.000 kroner - og dermed ikke

skattepliktig.

Denne grensen på 1.000 kroner

gjelder dersom det er en vanlig kommersiell

virksomhet som driver festivalen.

Dersom det er en skattefri

organisasjon er grensen 4.000 kroner,

noe som i praksis vil si at frivillige som

jobber på denne type festivaler ikke

skattlegges så lenge eneste belønning

er festivalpass.

Festivalarrangøren må betale arbeidsgiveravgift

av festivalpasset.

Grunnen til det er at selv om beløpet

er skattefritt for Mari på grunn av beløpsgrensen,

er det likevel i prinsippet

en skattepliktig ytelse.

(En gruppe skattefrie organisasjoner,

de som er veldedige eller allmennnyttige,

for eksempel idrettslag, slipper

i visse tilfelle å betale arbeidsgiveravgift.)

Hva skjer så videre?

Etter at det har blitt mye støy rundt

reglene, har departementene varslet

at de vil vurdere reglene, og det kommer

en uttalelse som forhåpentligvis

klargjør situasjonen.Lise Halvorsen, informasjonsdirektør
i Skatteetaten, satte mange
sinn i kok da hun i sommer
uttalte at både kontantlønn og naturalytelser
i forbindelse med festivaler er
skattepliktige. Og er det først en skattepliktig
ytelse, må det også beregnes
arbeidsgiveravgift.
Artikkelen som skapte ballade, stod
å lese på nettopp musikknettstedet
ballade.no. Og her var Halvorsen kategorisk
i sine uttalelser:
- Det er ingen særregler for festivalarrangører
eller for de som arbeider
for festivalarrangørene, sier Lise
Halvorsen, informasjonsdirektør i
Skatteetaten.
Men hvordan er egentlig reglene?
Vi tar utgangspunkt i at festivalarrangøren
driver vanlig kommersiell
virksomhet, altså at vi ikke snakker
om en skattefri organisasjon. Hvis det
siste er tilfelle, er grensene for å måtte
betale skatt høyere.
Kort oppsummert er reglene da:
Du får festivalpass som naturalytelse,
altså «lønn» for å være frivillig.
Det er usikkert om det i det hele tatt
er mulig å regne dette som en skattepliktig
ytelse. Dette forutsetter først og
fremst at du som frivillig faktisk har
mulighet til å gå på konsert. Vanlige
regler om verdsettelse gjelder. Det vil
si at det skal fratrekkes en rimelig rabatt
på festivalpasset, på lik linje med
vanlig personalrabatt som gjelder for
ansatte andre steder (for eksempel
klesbutikker).
Hvis festivalpasset er skattefritt, er
det også skattefritak for mat. Men det
er ikke fritak for arbeidsgiveravgift
(forutsatt kommersiell aktør) hvis det
først anses som en i prinsippet skattepliktig
ytelse.
Et eksempel kan være
med på å synliggjøre hva
som er konsekvensen:
Mari har meldt seg som frivillig på
en festival som varer i fire dager. Hun
jobber i tre av dagene, og har en dag
fri til å få med seg forskjellige konserter.
Festivalpasset koster 2.500 kroner,
men ettersom hun bare kan bruke
det en dag er verdien av passet maksimalt
625 kroner for henne. I tillegg
kan hun altså få passet rabattert, noe
vi ikke har tatt hensyn til her. Den
skattepliktige ytelsen er maksimalt
625 kroner, noe som er under grensen
på 1.000 kroner - og dermed ikke
skattepliktig.
Denne grensen på 1.000 kroner
gjelder dersom det er en vanlig kommersiell
virksomhet som driver festivalen.
Dersom det er en skattefri
organisasjon er grensen 4.000 kroner,
noe som i praksis vil si at frivillige som
jobber på denne type festivaler ikke
skattlegges så lenge eneste belønning
er festivalpass.
Festivalarrangøren må betale arbeidsgiveravgift
av festivalpasset.
Grunnen til det er at selv om beløpet
er skattefritt for Mari på grunn av beløpsgrensen,
er det likevel i prinsippet
en skattepliktig ytelse.
(En gruppe skattefrie organisasjoner,
de som er veldedige eller allmennnyttige,
for eksempel idrettslag, slipper
i visse tilfelle å betale arbeidsgiveravgift.)
Hva skjer så videre?
Etter at det har blitt mye støy rundt
reglene, har departementene varslet
at de vil vurdere reglene, og det kommer
en uttalelse som forhåpentligvis
klargjør situasjonen.




På forsiden nå:

37005092.jpg

Når kommer skatteoppgjøret ditt?

Ny ordning fra i år gjør at skatteoppgjøret nå kommer når det er ferdig. Mange næringsdrivende kan dermed få oppgjøret tidligere enn før.

stortinget-colourbox.jpg

Dette er skatteendringene i budsjettet

Revidert statsbudsjett ble lagt frem tirsdag 15. mai. Her er endringene i skatteopplegget.

pensjonister3.jpg

Slipper skattesmell på 50 mill

Uførepensjonister slipper unna uventet skattesmell.

skatteparadis-colourbox1276828.jpg

Ny organisasjon i emning

Stor interesse for "Skatterådgivere uten grenser".

gammel-mann-foran-pc.jpg

Ubehagelig skattesmell i vente

Flere titalls tusen pensjonister kan forvente seg en ubehagelig overraskelse når skatteoppgjøret kommer.

bolig-av-penger-colourbox.jpg

Nå skal eiendomsskatten opp!

Med et pennestrøk kan regjeringen sørge for at vi kommer til å se en kraftig økning i eiendomsskatten de neste årene.

Plattform

En ny æra av åpenhet?

Godt initiativ fra Finansdepartementet, men man må gå lengre.
Skattebetaleren on Facebook
Slik sikrer du deg mot svart arbeid
(21.05.2012 08:11)
Mange tror de handler svart selv om de faktisk ikke gjør det. Les dette om du er en av mange som er i tvil om hva som faktisk er svart arbeid.
Slipp unna arveavgift
(21.05.2012 06:12)
DinSide Det er gunstig å gi bort forskudd på arv i gave. Hvert år kan du nemlig overføre verdier til barn og barnebarn uten å betale arveavgift av gavebeløpet.
Høyre åpner for skattelette til seniorer
(20.05.2012 15:49)
Veksten i antallet tidligpensjonister bekymrer Høyre. Nå åpner partiet for å endre skattereglene for eldre arbeidstakere.
-Bompenger er bra for bilistene
(19.05.2012 10:45)
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) lover ikke mindre bruk av bompenger. Han mener tvert imot en slik finansiering er bra også for bilistene.
Skattemysteriet i Bergen
(19.05.2012 08:59)
Skattemyndighetene forstår ikke hvorfor de avslører skattesvindel på Østlandet, mens Bergen og resten av landet er bortimot hvitt.

Siste kommentarer
Lavere tilleggsskatt
"No Country for old Men." ... (21.05.12 10:46)
Ubehagelig skattesmell i vente
Ja, det samme har de gjort med meg. Har en liten pensjon på ca 60 tusen fra sverige. Sverige trekker... (08.05.12 19:02)
Ubehagelig skattesmell i vente
Har dere førventet noe annat? Ikke jeg, Skatteetaten bedragit meg på en dubbelbeskatting (fra Sverig... (07.05.12 17:00)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
@Jan: Hvis du følger lenken i saken til oversikten over hvilke inntekter som kan fordeles, vil du ... (27.04.12 13:23)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Dette gjelder vel også ved " skattepliktig" overskudd på utleie av eiendom/bolig/fritidsbolig, da de... (23.04.12 10:14)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Hei, Du har aldeles rett. Feilen er nå rettet opp! Takk for at du gjorde oss oppmerksom på den. ... (18.04.12 10:11)
Dette er det ukjente skattesmutthullet
Er jeg blind, eller er regnestykket det samme både før og etter dette grepet man kan gjøre?... (18.04.12 08:56)
Nå skal eiendomsskatten opp!
det RBL og TKN sa. Gjør det lønnsomt å produsere reelle verdier.... (14.04.12 19:22)
Nå skal eiendomsskatten opp!
Ja, ser gjerne at en høyere eiendomskatt erstatter formueskatt på bolig. Det vil være mer rettferdig... (14.04.12 13:06)
Nå skal eiendomsskatten opp!
Ja, dette er en god ting HVIS man samtidig fjerner formuesskatten slik også OECD anbefaler.... (13.04.12 18:43)

totallogoskatt_no.png


Følg oss på Twitter

Twitter Updates

    Følg oss på Twitter